Inflyttningspresent till mig själv. 

Redan innan jag flyttade till Åre hade jag bestämt mig vad jag skulle köpa till mig själv i inflyttningspresent. Jag hade länge längtat efter en egen Muurikkapanna och en flytt till fjällvärlden var det perfekta tillfället för att köpa den. 

Det finns många olika storlekar på Muurikkapannor och det var lite svårt att välja storlek men till sist valde jag en som är 48 centimeter i diameter. Jag hade absolut kunna välja en mindre men jag ville ha en där det går att laga mat till många personer samtidigt. Jag får fundera på om jag ska köpa den mindre vid ett annat tillfälle. 

Tillsammans med vänner har jag hunnit med några fina matupplevelser där vi lagat mat på Muurikkapannan. Det är verkligen enkelt att laga mat på den och bara fantasin sätter gränser.

En superenkel rätt är raggmunkar och fläsk. Raggmunkssmeten fixas ihop hemma, lingon plockas fram ur frysen och så hittar man ett gott sidfläsk i butik. Sen behövs inte så mycket mer. 

Fläsket kan med fördel stekas samtidigt som raggmunkarna. Det går inte att reglera värmen på Muurikan eftersom den värms över öppen eld. Därför är det viktigt att ha lite koll så att maten inte bränns och samtidigt gäller det att inte vända för ofta för då kommer det in kall luft på hällen igen. Efter ett tag brukar man hitta snitsen och jag tycker det är väldigt rofyllt att laga mat på det här viset.

Enklare än så här kan det knappast bli. Med sol och fjäll som extra krydda så blir det en rätt exklusive lunch!  

6 thoughts on “Inflyttningspresent till mig själv. 

Kommentera

