Lyxigt på Buustamon Fjällgård.

I västra Jämtland finns det en hel del guldkorn och ett av alla är Buustamon Fjällgård. Där har jag varit några gånger, bland annat för frukost. Jag har alltid gillat den mysiga miljön som finns på Buustamon och att fjällgården ligger mitt i en fjällbacke. Många gånger har jag tänkt att jag ska boka in en övernattning men det har aldrig blivit av, tills i lördags. Tidigare i vintras föreslog en vän att vi skulle äta julbord och sova över på Buustamon. Självklart tyckte jag att det var ett bra förslag så i lördags åkte vi upp till Ullådalen, parkerade bilen längs vägen och vandra den korta biten till Buustamon. Längs stigen var träden snötyngda och skymningen suddade ut kontrasterna.

SONY DSC

När vi kom fram till fjällgården möttes vi av ett rött hus inbäddat i snö och istappar. Genom fönstren såg vi ljusens sken. Så snart som vi steg in i receptionen möttes vi av värme, både från eldstäderna och från personalen. Vi fick nyckeln till vårt rum som visade sig vara en hel undervåning på ett annat hus. Lyxigt som tusan. Innan vi gick ut till vårt krypin satte vi oss i restaurangen en stund för att njuta av tillvaron.

Efter en stund i vår alldeles egna Buustalya knatade vi ner till huvudbyggande för att ta årets julbad i den vedeldade tunnan utanför relaxen. Med våra röda toppluvor satt vi en lång stund i det varma vattnet. Tids nog insåg vi att vi behövde gå tillbaka till lyan för att fixa oss inför kvällens restaurangbesök där det serverades julbord.

När vi en stund senare gick till restaurangen hade det hunnit mörkna men ljusslingorna i träden lyste upp vår väg. Så snart vi klev in genom dörren välkomnades vi ner till bränneriet där vi blev bjudna på Buustamons egna glögg. Mysigt och gästvänligt. Sedan var det dags för årets första julbord. Det som jag gillade mest med julbordet var att det inte var överdådigt utan det var lagom av allt. Det mesta var hemlagat i deras kök och det är alltid bra. Dessertbordet var superhärligt, en massa små smakbitar av alla godsaker en kan tänka sig. Ja, precis som vanligt var en rejält mätt efter julbordet och nöjda med dagen och kvällen gick vi ut i snön för att gå tillbaka till vår lilla stuga. En klart bra lördag!

6 tankar om “Lyxigt på Buustamon Fjällgård.

1. Jag smäller av..haha..!!!! Igår senast pratade jag om Buustamon, med en vän som ville åka till fjällen, mitt favoritställe på denna jord. Jag skulle kunna flytta in :). Och du, vilket härlig dygn ni hade där. Visst är det underbart?