Över öppen eld.

Eld är mitt absolut favoritelement och att laga mat över öppen eld är såklart också en favorit. Det är något extra rofyllt över att tända en eld, låta den brinna kraftigt och tillaga maten över flammande lågor. Att ha med sig en muurikka-panna eller kolbullepannan kan ibland vara viktmässigt osmart på en fjälltur. Istället passar jag på att laga mat som tillagas på muurika eller kolbulle-panna när jag är i fjällstugan eller på till exempel Andersön. Häromdagen blev det kolbullar vid eldstaden nedanför fjällstugan. Bland färgsprakande löv och med utsikt över Sonfjället fixades kolbullar över den sprakande elden.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Kolbullar är knappast den nyttigaste maten eftersom den är rätt flottigt. Men jag tycker att det finns en annan aspekt av just den här maten, att den är nyttig för själen. För mig är kolbullar så mycket mer än mat, jag har många fina minnen kopplade till kolbullar. Kolbullar innehåller bara några få ingredienser, det är mjöl, salt och vatten som blandas till en filmjölkstjock smet. Innan smeten hälls i stekpannan så steks tärnat fläsk knaprigt. När fläsket är knaprigt häller man i smeten i den heta stekpannan. Kolbullen är tjockare än en pannkaka och därför tar den lite längre tid att steka. Efter en stund vänds kolbullen i pannan så att den steks på båda sidor. När den är färdigstekt är det bara att ta upp den och njuta av den direkt. Vissa serverar den tillsammans med lingon men jag tycker att den är godast som den är.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Att laga mat över öppen eld gör sig extra bra på hösten och min förhoppning är att hösten bjuder på många fler tillfällen att brassa käk över eldens lågor. Det passar så himla bra att komplettera den färgstarka hösten med en värmande eld.

10 thoughts on “Över öppen eld.

  1. ÄLSKAR dina fjällmatsinlägg. jag har aldrig ätit kolbulle faktiskt! oftast kan man köpa dem på marknader i jämtland har jag sett, men det känns aldrig som rätt läge eftersom den som du säger är rätt mastig. men under en vandring är det ju perfekt. det är väl då den är tänkt. eller när man jobbade i skogen som förr i tiden. men idag är ju det den tidens yrke utrotat och kan istället översättas till vandring. 😀

    • Åh, tack, Sara för fin komplimang!! Du har helt rätt i att det är skogshuggarmat och jag gillar din översättning till nutiden 🙂 Vi får göra en kärv vandring så det känns förtjänt med kolbulle!

  2. Åååh så gott, det vattnar sig i munnen…..men det visste du ju redan att det är min reaktion! Härliga bilder som vanligt och go inramning på hela upplevelsen både smak, själ och ögon!

  3. Kolbulle är barndom i Härjedalen för mig. Fast min gammelfarmor lagade det inte med fläsk utan gjorde liksom bara brödet och serverade med smör. Har förgäves försökt lyckas med det själv men aldrig fått till samma smak… Kanske måste man ha det i blodet 😜 Nu blev jag hur som helst otroligt sugen på kolbulle!

    • Vad roligt att få ta del av dina minnen kring kolbulle!! Hoppas att du lyckas få fram rätta smaken nästa gång. Annars får du hojta till så får du mitt icke-recept ☺

  4. Bästa målsättningen för sommaren! Fast egentligen borde man sikta på det hela året. Ett av mina adventsäventyr (bra utmaning där!) förra året blev just att äta frukost ensam i en park. Det var ganska mysigt och blev ett bra minne, speciellt eftersom jag lyxade till frukosten lite extra!

Kommentera

