Drömmen om Sarek!

Sedan barnsben är jag en boknörd som läst mycket. Jag tycker att böcker är vackra och rofyllda. Böckernas värld tar en med på upptäcktsfärder i många världar, både verkliga och fantastifulla.

Många är böckerna som har lästs genom åren men det finns en bok som fastnat i minnet mer än andra. Den dök upp i pappas bokhylla när jag var rätt liten, kanske runt 10 år. Av någon anledning fascinerades jag av boken och jag blev så betagen av den att jag haft en inneboende längtan till den vildmark som boken handlade om, Sarek.

image

För ett tag sedan plockade jag fram den gamla boken och bläddrade länge i den. Även om bilderna är från en svunnen så blir jag fortfarande lika betagen av den miljö som bokens författare visar upp. Längtan till Sarek finns fortfarande kvar, det är den kärva vildmarken och ensamheten som lockar.

image

Jag hyser stor respekt för att Sarek är ett område som kräver mer av sina besökare än vad Jämtlandsfjällen gör. Framför allt beror det på att det finns få utmarkerade leder, färre besökare och färre fjällstugor. Det är helt enkelt en tuffare miljö och det gäller att man är väl förberedd innan man ger sig ut i Sareks vildmark.

Oakttat detta växer min dröm och längtan till Sarek sig större och större. Jag vill vandra där i flera, flera dagar för att få uppleva det mäktiga som  jag som barn läste om i pappas bok. Få känna den storhet som jag tror finns bland topparna i Sarek, få känna mig liten i en storslagen natur.

image

Drömmen om Sarek är stark. Så stark att jag vill lyssna på den och börja planera för ett äventyr som jag tänkt på sedan barnsben.

3 thoughts on “Drömmen om Sarek!

  1. Det är något visst med Sarek! När jag fick diskbråck var min första tanke att jag aldrig skulle få komma dit och jag låg och grät på sjukhuset vid blotta tanken. Vi var inne och nosade lite vid Keiferklippan över Rapadalen när vi sprang mellan Kvikkjokk och Saltoluokta och jag var helt till mig när vi passerade ”gränsen”. En dag skall jag tillbaka och ”göra” Sarek på riktigt!

    • Håller med om att det är något speciellt med Sarek…även om jag aldrig varit där. Skönt att läsa att du kan springa och uppleva fjällen trots ditt diskbråck! Vi får se vem om du eller jag hamnar i Sarek först 🙂

  2. Ping: Mitt drömäventyr | Katrins Äventyr

Kommentera

