Pauser längs vägen.

När jag kör ner till fjällstugan blir det ofta några stopp längs vägen. Inte för att jag behöver sträcka på benen utan för att det finns en hel del bra ställen att titta förbi.

I byn Klövsjö finns det ett gårdsmejeri, Kullens gårdsmejeri, som säljer egenproducerade ostar. Precis jämte den mysiga lilla butiken betar getterna, mer närproducerat kan det knappast bli. Förutom försäljning av ostar och andra delikatesser erbjuder gårdsmejeriet även ostbuffe och fikabröd. Idag svängde jag dit och handlade några olika ostar som jag ser fram emot att smaka imorgon. Först fjälltur och sen lyxiga ostar, en lördag helt i min smak!

image

I Klövsjö finns även Klövsjö Stenugnsbageri, ett perfekt stopp för att inhandla bröd till frukostar och utflykter. Vissa fredagar serveras stenugnspizzor som är otroligt goda. Min favorit är ”Börtnan” med varmrökt rödning och pepparrot. Himlans gott!

Bageriet har en frys där de fryser ner matbröd och bullar som inte sålts under dagen och så säljs det fryst till ett väldigt förmånligt pris. Jag tycker det är föredömligt att bageriet gör på det viset istället för att bara slänga brödet och bullarna. Riktigt bra och fler bagerier borde ta efter det konceptet.

image

Eftermiddagen och kvällen vid fjällstugan har varit fylld av solsken och med fantastisk vy över Sånfjället. När solen gick ned över fjällen färgades himlen rödrosa, otroligt vackert. Nu lyser stjärnorna upp himlen och om en stund tänkte jag spana efter norrsken. Det var längesen jag sist såg norrsken så håll tummarna för att det dyker upp!

2 thoughts on “Pauser längs vägen.

  1. Vilken helt underbart inlägg, jag blir så sjukt sugen på att flytta till Norrland när jag läser sånt här. Du borde ha en disclaimer på din blogg för att slippa eventuellt juridiskt ansvar för plötslig arbetslöshet och skilsmässa hos dina läsare. Det är som att köpa en Trisslott att gå in här – plötsligt händer det, plötslig kommer det där inlägget som kommer att radikalt förändra mitt liv. Jag skall klamra mig fast i Bryssel ett tag till men börjar du lägga upp höstbilder från fjällen så vet man aldrig var det här slutar!

Kommentera

