Å så fanns där fjället Skamtind!

Nu har det hunnit gå en vecka sedan jag kom hem från Tromsö men det är först nu som jag haft möjlighet att titta igenom bilderna från kameran. Jag trodde att jag tagit många, många fler bilder och blev lite förvånad att det var så få. Att det blev få bilder kan antagligen beror på att jag hade fullt sjå med att njuta av allt som omgav mig. Hur som helst, här kommer några bilder från kameran. IMG_1938Låt mig presentera Skamtind på Kvalöya. Fjället som totalt besegrade mig, både fysiskt och mentalt. Fjället som fick mig att förstå att norska fjäll, oftast, är aningen brantare än tidigare fjäll jag vandrat. Fjället som bjöd på grymma vyer och härlig frihetskänsla. IMG_1929

Skamtind är ett ganska populärt fjäll där många vandrar till toppen och det var också vår tanke.  Det var inga problem att se stigen trots att det inte fanns några markeringar för leden upp till toppen. Bilvägen slutade nästan precis vid fjällfoten så det var bara att hoppa ur bilen och påbörja vandringen. Det här med lite lätt vandring för att komma igång och få upp pulsen existerade inte på den här turen.

Istället var det stigning från första början och pulsen skenade iväg ganska rejält. Att det dessutom var en så där 20 grader varmt gjorde även sitt till. Jag hade inte klätt mig rätt utan hade byxor och t-shirt istället för linne och shorts. Jag var ju i Nord-Norge, borde det inte var kyligare där?

20150730_195658[1]

Höjdmetrarna avlöste varandra i snabbt takt, det var konstant rätt uppför. Snabbt insåg jag att min kondition inte var kompatibel med Skamtind. Avsaknaden av kontinuerlig träning gjorde sig påmind och jag svor tyst för mig själv, hur blev det så här? Självklart vet jag svaret, tränar man inte backe så blir man heller inte bra på backe. Simple as that!

20150730_182630[1]

Ju högre jag vandrade ju mer sjönk mitt humör och tålamod med mig själv. Pauserna blev många, Hanna peppade mig och visade upp ett stort tålamod. En fikapaus skulle kanske lösa problemet, påfyllnad av energi brukar kunna göra susen.

Fikapausen innehöll såväl gott fika som kloka ord från Hanna. Alltid en bra kombination. Jag bestämde mig för att fortsätta en bit till, försökte byta mentalt fokus och fokuserade på allt det vackra som omgav oss.

En bit längre uppför Skamtind tog jag ett beslut. Beslutet var mer styrt av känslor än av pannben. Jag bestämde mig för att vara nöjd med den bit som vi vandrat och vända om istället för att låsa på att vi, till varje pris, skulle nå toppen. För mig var det viktigare att ha en hyfsat behaglig vandring än att nå toppen genom att pressa mig ytterligare när både kondition och pannben lyste med sin frånvaro.

20150730_183525[1]

Givetvis förstod jag att utsikten från toppen på Skamtind skulle vara grym och värt slitet men jag kände mig helt säker på mitt beslut. Vyerna som jag såg under vandringen räckte gott och väl, jag kände mig mer än nöjd.

För mig är det inte antal toppar, kilometer eller höjdmeter som räknas utan det är upplevelsen och äventyret som räknas. Nu låter det kanske som en förskönad efterhandskonstruktion men det är verkligen så det är för mig. Jag behöver upplevelsen och njutningen mer än en avbockad topp. Dessutom så är det ju så att Skamtind finns kvar och det betyder att om jag vill så kan jag nå toppen en annan gång. IMG_1936

Vi vandrade ner från fjället. Eftersom vi inte kände oss helt redo att vända tillbaka till Tromsö så hittade vi en stig längs vattnet som vi följde en bit. Efter ett tag försvann stigen och vi fick hoppa mellan stenblocken istället. Vi passade på att ta vår andra fikapaus. Långt bort på fjorden såg vi Hurtigrutten tuffa förbi.

Dagen övergick till kväll och det var svårt att slita sig från den här vyn. Oaktat hur lång eller kort min vandring uppför Skamtind blev så var jag otroligt nöjd med dagen. Det blir inte alltid som man tänkt sig, den här dagen blev det ett misslyckat toppförsök på Skamtind eller så blev det en lyckade vandring på Skamtind. Vilket väljer man att se?

2 tankar om “Å så fanns där fjället Skamtind!

1. Norska fjäll är lite tuffare och lite vackrare än de svenska motsvarigheten. Vi har bara vandrat en gång i Norge och det slutade så katastrofalt dåligt (det är en lång historia) att vi inte har vågat oss tillbaka trots att det var flera år sedan. Så då är det extra kul att se dina bilder!

• Skoj att du som hängt så mycket i Tromsö uppskattar mina bilder, tack! Aningen tuffare var fjällen men jag är ju fortfarande löjligt förtjust i våra svenska fjäll också. Det ena behöver inte utesluta det andra som tur är!