Köpenhamn är ett…

…ställe som jag absolut vill åka tillbaka till för att upptäcka små guldkorn i staden. Gårdagen blev som väntat mer flanering än shopping och det kändes som rätt val.

image

Nyhamn var väl värt ett besök eftersom det alltid är mysigt att strosa längs kajer och vatten. Resturangerna radade upp sig längs kajkanten. Jag kan tänka mig att det är svårt att få bord här sommartid. Igår var det fantastiskt väder och uteserveringarna fylldes på lagomt till lunch. Härligt att kunna sitta ute den 28 oktober.

image

Nyhamn stoltserade även med en mängd vackra båtar. Någon gång i livet vore det häftigt att få hänga med på en skuta av det äldre slaget. Det vore en grym upplevelse.

image

Innan vi gick till det idylliska Nyhamn hade jag lurat med mig mitt resesällskap till det mytomspunna Christiania. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det var verkligen en annorlunda, skum och något störande upplevelse.

image

Fotoförbud men helt legalt att röka på innanför Christianias gränser. Jag försöker förstå det men hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte förstå att Köpenhamn legaliserat droger i en viss stadsdel. Det var extremt tydligt att folk, unga som gamla, var påtända här och det kan omöjligt vara okej, oavsett var det sker. Jag ska inte ägna allt för mycket av det är inlägget till en drogdebatt utan jag kan bara konstatera att jag inte förstår den drogliberala synen som finns i Christiania.

image

Det fanns även mycket graffitti runtom Christiania men eftersom det var fotoförbud blev inga foton på detta inne i Christiania utan fotot är taget strax utanför stadsdelen. Jag tycker att viss graffitti kan vara uttrycktsfullt, coolt och färgsprakande men jag uppskattar inte när man tar sig rätten att spraya på andra personer eller företags egendom. Även detta är en debatt som jag, av olika skäl, väljer bort här och nu.

image

Tisdagen blev en dag med kartan i högsta hugg och vi såg nog ut som lätt förvirrade turister men det bjöd vi på. Eftersom det här var mitt första besök i Köpenhamn var det bra att ha kartan som stöd för att hitta dom platser som jag ville hinna med. Nästa gång blir det nog mer upptäckande bortanför turiststråken även om jag knappast kommer kunna hålla mig från att välja en mysig resturang i Nyhamn. Speciellt om jag besöker Köpenhamn på sommaren, för vem kan motstå att sitta på en uteservering och vara en del av det glada folkvimmlet en varm, solig sommardag?

image

Lämna en kommentar